مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

تخریب خانه‌های تاریخی در شهر کازرون در استان فارس داستانی است که هر چند وقت یک‌بار تکرار می‌شود. در این شهر بارها شاهد تخریب خانه‌های تاریخی قدمت‌دار بوده‌ایم. روز گذشته هم یک‌بار دیگر این قصه تکرار شد.

خانه تاریخی

مدیر میراث فرهنگی کازرون در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین بیان کرد: متأسفانه روز گذشته، یعنی ۲۸ فروردین شاهد تخریب بخشی از یک خانه تاریخی در این شهر بودیم که به محض اطلاع از تخریب کامل آن جلوگیری شد.

محمدجواد جوکاری افزود: این خانه تاریخی به‌یادگارمانده از دوران قاجاریه است. مالک این خانه که شخص حقیقی است بدون هماهنگی با شهرداری و میراث فرهنگی با بیل مکانیکی به تخریب اقدام کرده بود که ورود متولیان به موضوع مانع از تخریب کامل آن شد.

وی اظهار کرد: این خانه تاکنون به ثبت ملی نرسیده، اما در ۸ ماه گذشته در زمینه خانه‌های تاریخی که در این شهر وجود دارند و تعدادشان به ۴۱۳ مورد می‌رسد تحقیقات لازم و هماهنگی با نظام مهندسی، مسکن و شهرسازی و شهرداری انجام شده است. این خانه‌های تاریخی در شهر کازرون ارزش ثبت ملی را دارند که امیدواریم این کار در آینده‌ای نزدیک عملیاتی شود.

جوکاری راه حفظ این خانه‌ها از تخریب را ثبت ملی و خریداری از مالک یا احیای آنها عنوان کرد و افزود: میراث فرهنگی برای خرید همه خانه‌ها بودجه کافی ندارد، ولی لازم است در این زمینه با مالکان این قبیل خانه‌ها توافق و همکاری شود تا این خانه‌ها احیا شوند و بتوانند در حوزه گردشگری تغییر کاربری دهند. وجود این قبیل خانه‌ها در شهر کازرون نشان‌دهنده تاریخ معماری و هویت مردم است و نباید بگذاریم به‌راحتی از بین بروند.

مدیر میراث فرهنگی کازرون ادامه داد: خانه‌ای هم که تخریب شده بنای بسیار زیبایی با معماری دوران قاجاریه است و همین مسأله ارزش تاریخی آن را دوچندان می‌کند. خانه‌هایی که اندرونی و بیرونی دارند، سردر، سکو، دالان، هشتی و حیاط‌های بزرگ و باصفا از خصوصیات منحصربه‌فرد و زیبایشان است که نباید بگذاریم تخریب شوند.

در این زمینه، معاون فنی شهرداری کازرون نیز اعلام کرد: شهرداری هیچ نقشی در این تخریب نداشته و استعلامی هم از شهرداری در این مورد نشده است.  

سعید شهیدیان با اشاره به اینکه شهرداری مخالف هر گونه تخریب مکان‌های تاریخی است، افزود: پس از اطلاع از تخریب این خانه تاریخی نیروهای اجرایی شهرداری و کارشناسان میراث فرهنگی با ورود به محل از ادامه تخریب جلوگیری کردند.  

شهیدیان اضافه کرد: پس از تنظیم صورت‌جلسه در محل، مقرر شد شهرداری بعد از شناسایی افرادی که این منزل تاریخی با قدمتِ حدود دو قرن را تخریب کرده‌اند، از آنها شکایت کند.

کد خبر 595744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha